مرکز هوشمندسازی

  •  

    1. چه دروسی بر روی LMS قابل دسترسی می باشد؟

    پاسخ:

    در سال تحصیلی 1399-1400 موارد زیر بر روی سامانه LMS قابل دسترسی خواهد بود:

    • - دروس تولید محتوا شده توسط معاونت آموزشی به صورت کلاس های غیر همزمان (11 واحد در نیم سال اول)

    • - کلیه دروس دانشگاه فرهنگیان در نیم سال اول با صلاحدید و انتخاب اساتید به صورت کلاس های غیر همزمان

    • - کلیه دروس دانشگاه فرهنگیان در نیم سال اول با صلاحدید و انتخاب اساتید به صورت کلاس های همزمان بر اساس سهمیه پهنای باند اختصاص یافته به استان

     

     

    2. تعریف کلاس همزمان و کلاس غیر همزمان چیست؟

    پاسخ:

    کلاس همزمان synchronized : کلاس الکترونیکی که استاد و دانشجو در زمان مشخص و تعیین شده، از طریق یکی از برنامه های برگزاری کلاس مجازی در فضایی مشابه کلاس درس واقعی حضور پیدا می کنند. استاد فایل های آموزشی خود را (ترجیحا از طریق DESKTOP SHARING) در معرض دید دانشجویان می گذارد؛ دانشجویان تصویر استاد را از طریق WEBCAM می بینند؛ می توانند با فشردن یک آیکون برای صحبت کردن دست خود را بالا کنند و استاد با باز کردن میکروفون اجازه صحبت به هریک را بدهد و ...

    کلاس غیرهمزمان asynchronized: کلاس مجموعه ای است از محتواهای الکترونیکی ضبط شده شامل فیلم آموزشی استاد، اینفوگرافیک، انیمیشن،... و تکالیف بارگذاری شده توسط استاد، آزمونک ها، آزمون های پایان ترم، منابع آموزشی برای مطالعه بیشتر، تالار گفتگو و تعامل با دانشجویان برای برطرف کردن سوالات و بحث در خصوص مباحث درسی و... این مجموعه می تواند شامل امکان برگزاری کلاس زنده با دانشجویان با تواتر مناسب با صلاحدید استاد نیز باشد.

    توصیه اهل فن در یادگیری الکترونیکی: کلاس غیر همزمان

     

     

    3. حجم آپلود اساتید در سامانه به چه میزان باید باشد؟

    پاسخ:

    تا اطلاع ثانوی ماکزیمم حجم دانلود در سامانه یادگیری الکترونیکی 100 مگابایت است. در صورت هرگونه تغییر در این حجم، از طریق همین درگاه اطلاع رسانی خواهد شد.

     

     

    4. برای دسترسی به راهنمای استفاده از LMS به کجا مراجعه کنیم؟

    پاسخ:

    برای دسترسی به راهنمای استفاده و کاربری LMS به تفکیک فعالیت ها و منابع مورد نیاز برای اداره یک کلاس درس مفید و به منظور رفاه حال عزیزان، راهنما در قسمت های مختلفی به صورت مکرر تعبیه شده اند که دسترسی به آنها آسان باشد:

    - در سایت یادگیری الکترونیکی دانشگاه فرهنگیان: https://elearn.cfu.ac.ir

       - - برای اساتید: (https://elearn.cfu.ac.ir/Professorshelp و https://elearn.cfu.ac.ir/profvirtualhelp)

       - - برای دانشجو معلمان: (https://elearn.cfu.ac.ir/studentshelp و https://elearn.cfu.ac.ir/stvirtualhelp)

    - در پرتال دانشگاه : https://smart.cfu.ac.ir (انتهای صفحه، دانلود فیلم های آموزشی)

    - در ftp دانشگاه : ftp://file.cfu.ac.ir/elearn/help

     

     

    5. فرآیند برگزاری دروس جبرانی به چه صورت است؟

    پاسخ:

    متعاقبا به اطلاع خواهد رسید.

     

     

    6. لیست اسامی کارشناسان پشتیبان LMS در طول سال تحصیلی از کجا قابل دسترسی است؟

     

    7. نرم افزارهای مناسب و در دسترس برای تولید محتوا کدام ها هستند؟

    پاسخ:

     

     

    8. برای برگزاری کلاس زنده، غیر از محیط LMS چه برنامه های دیگری وجود دارد؟

    پاسخ:

    در حال حاضر کلاس های مجازی LMS دانشگاه فرهنگیان و بسیاری دیگر، بر روی Adobe Connect برگزار می شوند.

    (راهنما https://elearn.cfu.ac.ir/profvirtualhelp)

    این محیط به طور کلی از قابلیت زیادی برای برگزاری کلاس زنده برخوردار است و مورد استفاده عام قرار در محیط های آموزشی قرار می گیرد.


     

    در سطح دیگر می توان از موارد زیر به عنوان محیط های شناخته شده برگزاری کلاس مجازی (BigBlueButton، LearnCube، ZOOM) نام برد.

    در عین حال محیط SKYROOM پلتفورمی داخلی است که در سال های گذشته پشتیبانی سمینارها و کلاس های آموزشی را به عهده داشته و بابت این امر هزینه ای دریافت می کند. کسانی که با این محیط کار کرده اند به صورت موردی و بسته به پیک زمانی از رضایت نسبی برخوردار بوده اند.

     

     

    9. در سامانه آیا پیکربندی دروس هم از قبل ایجاد می شود یا باید توسط اساتید صورت بگیرد؟

    پاسخ:

    پیکربندی دروس مانند سناریو تدریس، امری کاملا شخصی است و بستگی به روش استاد دارد. لذا از اساتید محترم درخواست می شود این مهم را با استفاده از راهنمای پیکربندی درس شخصا انجام دهند.

     


    این مستند به تدریج با پرسش و پاسخ های بیشتر به روز رسانی و در اختیار شما قرار می گیرد